Svátek má: Milan

Zprávy

Velikost textu:

Rusko: Nizozemci dokázali, že to nebyl náš "Buk", který sestřelil MH17!

Rusko: Nizozemci dokázali, že to nebyl náš "Buk", který sestřelil MH17!

Raketov motor, který ukázala holandská vyšetřovací komise k pádu malajského Boeing letu MH17 na východě Ukrajiny, byl zlikvidován po roce 2011, uvedlo ruské ministerstvo obrany.

Trosky Boeingu 777 na východě Ukrajiny
26. května 2018 - 04:20

Ministerstvo uvedlo, že sériové číslo střely, která údajně sestřelila letadlo, naznačuje, že bylo vyrobeno v roce 1986 v SSSR. Poznamenalo, že výrobce může lhůtu prodloužit o dalších pět let, avšak nejvýše dvakrát.

„Po 25 letech provozu bez výjimky raketové systémy „Buku“ podléhají odpisu a likvidaci. Pokračování použití těchto zařízení, a to především z důvodu nebezpečí hnacích motorů, je přímým ohrožením života vojáků z povolání. Limit pro provoz raket, jejichž motor byl ukázán holandskou komisí ve čtvrtek, byl omezen rokem 2011 (1986 + 25), poté byly zabaveny vyřazeny z provozu  všechny rakety tohoto roku a byly zlikvidovány,“ uvedl resort ve svém prohlášení.

„Nicméně, to vše platí výhradně pro ruskou protivzdušnou obranu, která přijímá opravitelné rakety od jednoho výrobce, kterého lze nalézt rovněž v Rusku,“ dodalo ruské ministerstvo obrany (tím naznačilo, že Ukrajina, která rovněž vlastní systémy „Buk“ se to netýká – pozn. red.).

Mezinárodní vyšetřovací skupina (JIT) ve čtvrtek předložila průběžné výsledky šetření. Mezinárodní vyšetřovatelé tvrdí, že Boeing byl sestřelen ze systémem „Buk“, patřícím 53té raketové  brigádě protivzdušné obrany ruských ozbrojených sil u Kursku.

Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že obvinění JIT z ruského zapojení do pádu malajského Boeingu je neopodstatněné a politováníhodné, na základě neobjektivního a jednostranného vyšetřování.

„Dali jsme všechny údaje v Nizozemsku. Dali jsme mnoho faktických informací, včetně prvotních dat z radaru, které pracovaly v oblasti Rostova tento tragický den,“ prohlásil ministr zahraniční Sergej Lavrov. Ale vyšetřovací komise to prakticky ignorovala.


S údivem komentoval tvrzení nizozemské strany, že se vyšetřování dostalo na vyšší úroveň, ale že vyšetřování bude trvat ještě delší dobu.

„Velmi to připomíná případ Skripal (otravu bývalého důstojníka GRU Sergeje Skripala a jeho dcery v Británii – pozn. red.). Tehdy řekli, že „vysoce pravděpodobně“ to byli Rusové. Scotland Yard ale uvedl, že vyšetřování pokračuje a dosud nebylo dokončeno. Vzniká jakýsi pocit déjá vu," dodal ruský ministr.

Předtím ruský prezident Vladimir Putin řekl, že Rusku nebylo dovoleno vyšetřovat katastrofu letadla na východě Ukrajiny, a Moskva nemůže uznat výsledky šetření, pokud se ho nebude moci plně účastnit.


Malajský Boeing 777, letící z Amsterodamu do Kuala Lumpur, byl zničen 17. července 2014 u Doněcka. Všech 298 lidí na palubě zahynulo.

Ihned od počátku bylo obviněno Rusko, že převezlo „Buk“ na ukrajinské území, a po výstřelu se zase vrátil na území Ruska. Moskva se ohradila, že vyšetřování je vedeno jednostranně a pouze na základě informací Ukrajiny. K vyšetřování nebylo Rusko přizváno. Podle Moskvy naopak Boeing sestřelila ukrajinská armáda, což mají dokládat je družicové snímky, tak testy výrobce „Buků“ koncernu „Almaz-Antey“. U ruských činitelů vyvolává otazníky i skutečnost, že s těmito vývody (nijak novými) přišla vyšetřovací skupina právě v době skomírajícího „případu Skripal“ a v předvečer Mistrovství světa ve fotbale.

(kou, prvnizpravy.cz, ria.ru, foto: arch.)