Svátek má:
Radek
Zprávy
Vjačeslav Boguslajev, Hrdina Ukrajiny, byl zadržen za „vlastizradu"

Lidem mimo vojenský obranný průmysl, asi jméno Vjačeslava Alexandroviče Boguslajeva moc neřekne. Třiaosmdesátiletý letecký konstruktér, manažer, průmyslník a filantrop,...
V.A, Boguslajev zatčen ukrajinskou SBU
24. října 2022 - 07:20

Solečnost "Motor Sič", s tradicí od r. 1907 a se sídlem v ukrajinském Záporoží, vyráběla od časů Sovětského svazu širokou paletu pohonných jednotek pro letouny i vrtulníky, včetně motorů pro český cvičný proudový letoun L-39. Za období své existence jeho konstrukční kancelář a výrobní závod vyprodukovaly statisíce motorů, pomocných energetických jednotek a dalších agregátů pro desítky zemí, používajících bývalou sovětskou, později ruskou, či ukrajinskou techniku.
Po roce 2014, kdy se na Ukrajině chopily politické moci po převratu tzv. "prozápadní síly", vojensko-technická a obchodní spolupráce s Ruskou federací ochladla a společnosti nezbylo, než hledat odbyt pro své výrobky jinde. Čína tehdy sháněla pohonné jednotky pro svůj nový cvičný a lehký bojový letoun L-15 a další programy, a tak čínská společnost Skyrizon odkoupila v roce 2017 podíl 41% akcií a zavázala se investovat do kolabujícího výrobce motorů 250 mil. USD.
Tento krok však podráždil Spojené státy, které nepřály pokračování této spolupráce a donutily tehdy ukrajinskou vládu čínskou investici alespoň zablokovat, aniž by však samy byly schopné jakýkoli odbyt pro pohonné jednotky Motor Siče nabídnout. Čínská strana proto zažalovala Ukrajinu za zmařenou investici a domáhá se u mezinárodní arbitráže odškodnění ve výši 3,5 mld. USD. Po pokusu Donalda Trumpa o řešení situace prodejem sporného podílu Eriku Princovi, majiteli žoldácké agentury Blackwater, které však proběhlo až na samém konci jeho volebního období, už dále snaha o řešení problému nepokračovala.
Vlády se ujal Joe Biden a po brutálním nátlaku Spojených států, nakonec uvalil v lednu 2021 ukrajinský prezident Zelenskij svým dekretem na čínského investora sankce a zakázal další dispozice s jeho majetkem na Ukrajině. Zároveň nechal své pochopy vyhlásit plán na znárodnění společnosti, aby "mohla být navrácena ukrajinskému lidu". V posledním zoufalém pokusu o zvrat situace a záchranu společnosti, se vedení podniku pokusilo o majetkový vstup turecké společnosti Baykar Makina, jemuž dodává v současnosti stovky pohonných jednotek pro jeho bojové drony Bayraktar, které se vyznamenaly při obraně Ukrajiny na jaře 2022.
Ani to se však nespokojené velmoci nelíbilo. Levné turecké drony se totiž mezitím staly favoritem vlád středních i menších zemí, z nichž některé se s jejich pomocí úspěšně brání americkým "barevným revolucím" (Egypt, Irák, Etiopie nebo Libye). A tak tedy zbývalo odstranit poslední překážku v tomto boji o zbankrotování jednoho z největších ukrajinských průmyslových podniků, který ještě před deseti lety zaměstnával přes 20 tisíc lidí, aktivního a schopného spolumajitele a předsedu správní rady.
Vjačeslav Boguslajev (věřte, že nikoho z nás by ani ve snu nenapadlo říkat mu ukrajinsky "Bohuslajev", ač byl rodilým Ukrajincem), nositel nejvyššího ukrajinského vyznamenání "Hrdina Ukrajiny", byl zadržen 23. října 2022 ráno příslušníky ukrajinské zpravodajské služby SBU a uvězněn pro podezření z "vlastizrady" poté, co se opakovaně pokusil uchránit průmyslový podnik, kterému zasvětil celý svůj život, před nenasytným americkým molochem, který sice nikomu nepomůže, ale každého může zničit.
Analogií s tímto případem by se v našem obranném průmyslu daly najít desítky, či stovky. Však také, dnes prosperující společnosti ERA Pardubice, Tatra Kopřivnice či LET Kunovice, byly v období svého největšího úpadku, vlastněny právě americkými "strategickými partnery". Nemluvě o výrobci proudových letounů Aero Vodochody, který po působení společnosti Boeing ve svých vlastnických strukturách, vypadal jako krajina po nájezdu mongolské hordy.
Tak, až Vám zase budou tvrdit, že patříme "na Západ", dodává Petr markvart.
(rp,prvnizpravy.cz,fb,foto:fb)