Svátek má:
Bořek
GLOSA: Ladislav Jakl
KOMENTÁŘ: Jan Campbell
Domácí
Byl Mojžíš ve skutečnosti egyptským princem Thutmosem?

Novinář a esejista Michael R. Burch nabízí provokativní hypotézu, která by mohla zásadně změnit náš pohled na původ judaismu, biblické vyprávění o Mojžíšovi a takzvaný “Exodus”.
Velekněz Thutmose
8. května 2025 - 04:52
Podle Burcha nebyl Mojžíš historickou postavou, nýbrž zcela nebo částečně smyšleným archetypem, jehož skutečným předobrazem mohl být zapomenutý egyptský princ a velekněz jménem Thutmose, bratr slavného faraona Achnatona. Tato teorie vychází z kombinace moderní archeologie, textové kritiky Bible a znalostí o dějinách starověkého Egypta.
Burch upozorňuje na skutečnost, která už delší dobu mate biblisty i egyptology: Mojžíšovo jméno je egyptského původu. Hebrejská etymologie „vytažený z vody“ je zjevně až dodatečný výklad, zatímco jméno Mose, případně Thutmose (doslova „zrozený z Thovta“) bylo běžné mezi egyptskou šlechtou.
Mojžíš je v Bibli označen za „egyptského prince“, který byl vychován na faraonově dvoře. Pokud by šlo o postavu zcela smyšlenou, proč by ji autoři obdařili egyptskou identitou, a to v době, kdy byli Egypťané vnímáni jako úhlavní nepřátelé? Jedním z možných vysvětlení je, že původní postava, na níž byl Mojžíš založen, skutečně Egypťanem byla.
Podle Burcha je třeba klíč hledat v osobě prince Thutmose, staršího bratra faraona Achnatona, známého průkopníka monoteismu. Thutmose byl nejen korunním princem, ale zároveň i veleknězem, tedy měl jak světskou, tak náboženskou moc. Po jeho záhadném zmizení z historických záznamů převzal moc jeho mladší bratr Achnaton, který radikálně zreformoval egyptské náboženství a uctíval jediného boha Atona.
Co když byl Thutmose předchůdcem této revoluce? Co když právě on, jako první známý monoteista, inspiroval vznik pozdějšího příběhu o Mojžíšovi?
Nejzásadnější problém biblického příběhu o Mojžíšovi představuje fakt, že neexistuje žádný archeologický důkaz o masovém odchodu Izraelitů z Egypta. Burch shrnuje sedm zdravým rozumem podložených argumentů, proč se žádný „Exodus“ v popisovaném měřítku nikdy nestal:
1. Miliony lidí bez stop – Žádné pohřebiště, žádné pozůstatky, žádné stopy po milionech lidí bloudících 40 let pouští.
2. Mojžíš je mimo Bibli tisíc let neznámý – První zmínky mimo Bibli pochází až z 4. století př. n. l., tedy přibližně tisíc let po údajné době života Mojžíše.
3. Ani starozákonní proroci Mojžíše neznali – Mojžíš se neobjevuje ani ve starších biblických knihách proroků, což je zarážející, pokud měl být dárce zákona.
4. Anachronismy – Zmínky o velbloudech, cihlách ze slámy nebo městech jako Ramses jsou historicky nepřesné a svědčí o tom, že text vznikl mnohem později.
5. Zákony „od Mojžíše“ se objevují až v 2. století př. n. l. – Přísné dodržování šabatu, zákaz nečistých jídel nebo monoteismus jsou doloženy až ve vrcholném helénismu
6. Stavební styl chrámu v Jeruzalémě kopíroval egyptské chrámy – především “Svatyni svatých“ (hebrejsky Kódeš ha-kodašim), běžnou v egyptské náboženské architektuře.
7. Podobnost Archy úmluvy s egyptskými lodicemi bohů – I koncept Archy úmluvy, přenášené na tyčích, připomíná egyptské posvátné bárky.
Psali jsme:
Podle Burcha lze za nejpravděpodobnější autory Mojžíšova mýtu považovat levity, což byl kmen či kasta kněžích, kteří převzali kontrolu nad náboženstvím v období po návratu z babylonského zajetí. Jejich ostré odmítnutí polyteismu a důraz na zákon může být stopou egyptského vlivu a snad i skutečnosti, že sami pocházeli z egyptského náboženského prostředí. Tuto teorii podporuje i podobnost mezi Aaronem, Mojžíšovým „mluvčím“ a veleknězem, a skutečnými veleknězi Egypta, jako byl právě Thutmose.
Kniha Deuteronomium, v níž jsou shrnuty klíčové Mojžíšovy zákony, je podle Burcha plná pozdějších vlivů. Byla zřejmě sepsána až kolem roku 131 př. n. l., kdy se v Judsku prosadilo striktní dodržování monoteismu, zákaz soch a nečistých jídel. Archeologické nálezy z předchozích století ukazují, že Židé běžně uctívali více bohů, jedli zakázaná zvířata a zobrazovali lidské postavy a zvířata na mincích i ve svatyních. Navíc se objevují artefakty zmiňující „Jahveho a jeho Ašéru“, tedy boží manželku.
Závěrem Burch připomíná pozoruhodnou podobnost mezi příběhem Mojžíšova dětství a starověkým akkadským mýtem o Sargonovi Velikém. I ten byl jako nemluvně umístěn do košíku a puštěn po řece, kde ho zachránila královská dcera. Tento motiv, který se opakuje napříč starověkými kulturami, svědčí spíše o literární než historické povaze Mojžíšova příběhu.
Michael R. Burch staví na pevných základech archeologie, historické kritiky a logické analýzy, aby dokázal, že Mojžíš s největší pravděpodobností nikdy neexistoval. Místo něj tu však byl Thutmose, egyptský princ a velekněz, který možná položil první kameny monoteismu. Z jeho příběhu, zkresleného a přetvořeného levitskými autory během babylonského exilu a helénistického období, mohl nakonec vzniknout Mojžíš jakožto fiktivní postava, jejíž jméno dodnes ovlivňuje miliony lidí.
Zdroje:
Was Thutmose actually Moses?
The date of deuteronomy linch pin of old testament criticism (part 1)
The date of deuteronomy linch pin of old testament criticism (part 2)
The date of deuteronomy linch pin of old testament criticism (part 1)
The date of deuteronomy linch pin of old testament criticism (part 2)
(Pilař, prvnizpravy.cz, foto: zai)
GLOSA: Ladislav Jakl
KOMENTÁŘ: Jan Campbell