Svátek má:
Bořek
GLOSA: Ladislav Jakl
KOMENTÁŘ: Jan Campbell
Byznys
dTest: Aktuální podivné praktiky společnosti O2

Společnost O2 Czech Republic a.s. navázala spolupráci se streamovací platformou Voyo a představila novou službu s názvem Oneplay. Společnost na tuto službu současně převádí stávající uživatele služby O2 TV, a to automaticky, bez jejich aktivního souhlasu.
Ilustrační foto
16. května 2025 - 08:20
Spotřebitelé, kteří o novou a často dražší službu nemají zájem a pokusili se smlouvu vypovědět, přitom narazili na komplikace, píše se v tiskové zprávě české spotřebitelské organizace dTest, o.p.s..
Změna obchodních podmínek
Dle zákona o elektronických komunikacích mají poskytovatelé elektronických komunikací možnost změnit smluvní podmínky, pokud tak bylo předem ujednáno (spotřebitelé naleznou takové ujednání typicky v původní smlouvě či obchodních podmínkách). Poskytovatelé elektronických komunikací však musí v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat o veškerých změnách nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy a zároveň ho informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu vznikly jakékoli další náklady, jestliže s novými podmínkami nesouhlasí. „V opačném případě by ke změně obchodních podmínek dojít nemohlo,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Ve zmíněném případě byli spotřebitelé ze strany operátora skutečně informováni, že změna služby proběhne automaticky, a pokud s ní nesouhlasí, mají možnost ji „vypovědět“. Na e-mail či dopisem jim tedy přišlo, že k určitému datu budou převedeni na novou dražší službu. „Ve skutečnosti však nebyl spotřebitelům poskytnut transparentní a jednoduchý mechanismus pro odmítnutí změny,“ dodává Eduarda Hekšová. Změnu například nebylo možno vypovědět odpovědí na e-mail. Jako další možnost vypovězení uvádí operátor zavolání na jejich zákaznickou linku, avšak na této zákaznické lince se spotřebitelé museli nejprve vypořádat s virtuálním asistentem, který jim v jejich požadavcích často nevyhověl nebo jejich požadavku nerozuměl.
Reálnou možností, jak smlouvu vypovědět, tak zůstává zaslání dopisu (zaplatit poštovné ideálně s dodejkou, což vyjde spotřebitele na 112 korun) či osobní návštěva pobočky.
Neumožnění vypovězení smlouvy
Ze zkušeností, které s námi spotřebitelé sdílejí prostřednictvím naší spotřebitelské po-radny a služby VašeStížnosti.cz však víme, že ani při osobní návštěvě pobočky spotřebi-telé nepochodili. „Pracovníci spotřebitelům sdělili, že jejich smlouvu nelze vypovědět, respektive že vypovězení bude možné až od prvního dne změny, tedy až jim začnou strhávat peníze za tuto novou službu, se kterou nesouhlasí,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. O stejných praktikách nás informují také spotřebitelé, kterým se na telefonní lince podařilo spojit s živým zaměstnancem.
Neumožnění spotřebitelům využít jejich zákonného práva by mohlo nasvědčovat porušení zákona, konkrétně by se z našeho pohledu mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku. Doporučujeme všem spotřebitelům, kteří se s obdobnými praktikami setkali, podat podnět s podezřením na spáchání přestupku k Českému telekomunikačnímu úřadu (https://ctu.gov.cz/resene-spory-ctu; https://eportal.ctu.gov.cz/form/5).
Prvnizpravy.cz informovala Lucie Korbeliusová, tisková mluvčí dTest, o.p.s..
Prvnizpravy.cz informovala Lucie Korbeliusová, tisková mluvčí dTest, o.p.s..
(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)
GLOSA: Ladislav Jakl
KOMENTÁŘ: Jan Campbell
Kurzy
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
Akcie
AVAST
![]() 206 | COLT CZ GROUP SE
![]() 606 |
ČEZ
![]() 878 | ERSTE GROUP BANK A
![]() 1254 |
KOFOLA CS
![]() 332 | KOMERČNÍ BANKA
![]() 814 |
MONETA MONEY BANK
![]() 115.4 | PHILIP MORRIS ČR A
![]() 16000 |
PHOTON ENERGY
![]() 33 | PILULKA LÉKÁRNY
![]() 154 |
VIG
![]() 774 | GEN DIGITAL
![]() 630 |
PRIMOCO UAV SE
![]() 890 | GEVORKYAN
![]() 256 |