Svátek má: Šimon

Byznys

Velikost textu:

Volkswagen zavřel fabriku v Německu. Skleněná chlouba dojezdila

Volkswagen zavřel fabriku v Německu. Skleněná chlouba dojezdila

Byla to výkladní skříň. Symbol technologické síly Německa. Místo, kam se vodili politici i zahraniční delegace. A teď je konec.

Gläserne Manufaktur v Drážďanech
22. prosince 2025 - 06:03

Volkswagen po čtyřiadvaceti letech ukončil výrobu ve své drážďanské „skleněné manufaktuře. Poprvé v osmaosmdesátileté historii koncernu se zavírá výrobní závod přímo v Německu. Ne někde na periferii. V srdci země, která si na průmyslu postavila identitu.

Z pásu sjel poslední vůz červený ID.3, podepsaný zaměstnanci. Automobilka oznámila, že skončí v muzeu. Jako připomínka jedné ambice. A možná i jednoho omylu.

Závod otevřený na počátku tisíciletí stál zhruba miliardu eur. Nejprve zde vznikal luxusní Phaeton, později e-Golf a nakonec výhradně elektromobil ID.3. Právě elektromobilita měla být budoucností. Jenže realita byla tvrdší.

Volkswagen sám přiznává, že poptávka po elektromobilech zůstala hluboko pod očekáváním. A nejen to. Evropský trh čelí agresivní čínské konkurenci, která dokáže vyrábět levněji a rychleji. K tomu se přidala americká cla, která zhoršila podmínky pro export a celkovou ziskovost.

„Nejsme spokojeni s tím, jak se skupině Volkswagen daří,“ uvedl generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume.

Výsledkem je, že výrobní linky v Drážďanech už nedávaly ekonomický smysl. Za celou dobu existence zde vzniklo méně než dvě stě tisíc vozů. Na dnešní poměry číslo, které nestačí. Automobilka proto továrnu zavřela. Bez emocí v tiskové zprávě. S emocemi v realitě.

Potíže automobilky podle ekonomů do jisté míry odrážejí stav německé ekonomiky, která už tři roky stagnuje. Podle šéfa tamního Svazu průmyslu je ale v nejhorší krizi od konce druhé světové války.

Zatímco ještě před několika lety byla Skleněná manufaktura symbolem „zelené budoucnosti“, dnes se stává symbolem přehodnocování. Volkswagen otevřeně mluví o restrukturalizaci výroby a úpravě kapacit napříč Německem i Evropou.

Psali jsme: Ústup Západu od elektromobilů otevírá dveře čínským značkám

Areál v Drážďanech nezůstane prázdný. Od roku 2026 se má změnit na technologický a výzkumný kampus, zaměřený na umělou inteligenci, robotiku, mikroelektroniku a vývoj čipů. Ve spolupráci se saskými úřady a místní technickou univerzitou.

Výroba automobilů ale končí. Definitivně. A s ní i jeden z příběhů, který měl ukázat, že Německo povede elektromobilní revoluci. Místo toho dnes řeší, jak se s touto revolucí vyrovnat.

Budoucnost automobilového průmyslu je však nejistá v celém Německu. Evropská komise sice změkčila původní návrh na zákaz spalovacích motorů v roce 2035, ale někteří odborníci tvrdí, že to nestačí.

(Beneš, prvnizpravy.cz, repro: VWS)




Jste spokojeni s prvními korky nové vlády Andreje Babiše?

Ano
transparent.gif transparent.gif
39%
Ne
transparent.gif transparent.gif
30%
Nevim
transparent.gif transparent.gif
31%

Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

AVAST
206
COLT CZ GROUP SE
606
ČEZ
878
ERSTE GROUP BANK A
1254
KOFOLA CS
332
KOMERČNÍ BANKA
814
MONETA MONEY BANK
115.4
PHILIP MORRIS ČR A
16000
PHOTON ENERGY
33
PILULKA LÉKÁRNY
154
VIG
774
GEN DIGITAL
630
PRIMOCO UAV SE
890
GEVORKYAN
256