Byznys
Volkswagen zavřel fabriku v Německu. Skleněná chlouba dojezdila
Byla to výkladní skříň. Symbol technologické síly Německa. Místo, kam se vodili politici i zahraniční delegace. A teď je konec.
Volkswagen po čtyřiadvaceti letech ukončil výrobu ve své drážďanské „skleněné manufaktuře“. Poprvé v osmaosmdesátileté historii koncernu se zavírá výrobní závod přímo v Německu. Ne někde na periferii. V srdci země, která si na průmyslu postavila identitu.
Z pásu sjel poslední vůz – červený ID.3, podepsaný zaměstnanci. Automobilka oznámila, že skončí v muzeu. Jako připomínka jedné ambice. A možná i jednoho omylu.
Závod otevřený na počátku tisíciletí stál zhruba miliardu eur. Nejprve zde vznikal luxusní Phaeton, později e-Golf a nakonec výhradně elektromobil ID.3. Právě elektromobilita měla být budoucností. Jenže realita byla tvrdší.
Volkswagen sám přiznává, že poptávka po elektromobilech zůstala hluboko pod očekáváním. A nejen to. Evropský trh čelí agresivní čínské konkurenci, která dokáže vyrábět levněji a rychleji. K tomu se přidala americká cla, která zhoršila podmínky pro export a celkovou ziskovost.
„Nejsme spokojeni s tím, jak se skupině Volkswagen daří,“ uvedl generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume.
Výsledkem je, že výrobní linky v Drážďanech už nedávaly ekonomický smysl. Za celou dobu existence zde vzniklo méně než dvě stě tisíc vozů. Na dnešní poměry číslo, které nestačí. Automobilka proto továrnu zavřela. Bez emocí v tiskové zprávě. S emocemi v realitě.
Potíže automobilky podle ekonomů do jisté míry odrážejí stav německé ekonomiky, která už tři roky stagnuje. Podle šéfa tamního Svazu průmyslu je ale v nejhorší krizi od konce druhé světové války.
Zatímco ještě před několika lety byla Skleněná manufaktura symbolem „zelené budoucnosti“, dnes se stává symbolem přehodnocování. Volkswagen otevřeně mluví o restrukturalizaci výroby a úpravě kapacit napříč Německem i Evropou.
Psali jsme: Ústup Západu od elektromobilů otevírá dveře čínským značkám
Areál v Drážďanech nezůstane prázdný. Od roku 2026 se má změnit na technologický a výzkumný kampus, zaměřený na umělou inteligenci, robotiku, mikroelektroniku a vývoj čipů. Ve spolupráci se saskými úřady a místní technickou univerzitou.
Výroba automobilů ale končí. Definitivně. A s ní i jeden z příběhů, který měl ukázat, že Německo povede elektromobilní revoluci. Místo toho dnes řeší, jak se s touto revolucí vyrovnat.
Budoucnost automobilového průmyslu je však nejistá v celém Německu. Evropská komise sice změkčila původní návrh na zákaz spalovacích motorů v roce 2035, ale někteří odborníci tvrdí, že to nestačí.
(Beneš, prvnizpravy.cz, repro: VWS)
Kurzy
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
![]() |
0.00 |
Akcie
AVAST
![]() 206 | COLT CZ GROUP SE
![]() 606 |
ČEZ
![]() 878 | ERSTE GROUP BANK A
![]() 1254 |
KOFOLA CS
![]() 332 | KOMERČNÍ BANKA
![]() 814 |
MONETA MONEY BANK
![]() 115.4 | PHILIP MORRIS ČR A
![]() 16000 |
PHOTON ENERGY
![]() 33 | PILULKA LÉKÁRNY
![]() 154 |
VIG
![]() 774 | GEN DIGITAL
![]() 630 |
PRIMOCO UAV SE
![]() 890 | GEVORKYAN
![]() 256 |


























