Svátek má:
Hedvika
Politika
Macron v pasti francouzské ústavy. Jak dlouho může krize trvat?

Francouzský prezident Emmanuel Macron čelí hluboké politické krizi. Vládní většina neexistuje, premiéři rezignují a ústava nabízí jen omezené možnosti. Co může udělat?
Emmanuel Macron, prezident Francie
16. října 2025 - 06:55
Francouzský prezident Emmanuel Macron zažívá nejvážnější ústavní a politickou krizi od nástupu do Elysejského paláce. Po červnových předčasných volbách, které místo očekávaného zisku přinesly ještě větší rozdrobení parlamentu, je politická moc rozdrobena mezi tři bloky: centristy, radikální levici a nacionalistickou pravici, které spolu odmítají jakkoliv spolupracovat. Výsledkem je faktická neexistence vládní většiny a opakující se personální kolapsy ve vládě. Premiér Sébastien Lecornu, kterého prezident jmenoval s cílem situaci uklidnit, rezignoval během několika dní. Ačkoliv ho Macron pověřil sestavením další vlády, ta zůstává jen přechodným aparátem bez parlamentní opory.
Francouzská pátá republika, zavedená v roce 1958, je koncipována jako poloprezidentský systém. Prezident má silné pravomoci v zahraniční a bezpečnostní politice, jmenuje premiéra, může rozpustit parlament a má vliv na některé klíčové jmenovací pravomoci. Běžné každodenní vládnutí však zůstává doménou vlády, která se podle ústavy musí opírat o důvěru Národního shromáždění. Jakmile kabinet tuto podporu nemá, ocitá se v defenzivě a prezident ztrácí možnost reálné výkonné moci bez ohledu na svou legitimitu z přímé volby.
Pád jedné vlády sice umožňuje prezidentovi jmenovat další, nebo znovu téhož premiéra, ale pokud zůstane rozložení sil v parlamentu nezměněné, opakuje se situace beze změny. Francouzská ústava přitom neomezuje počet pokusů o sestavení vlády ani nestanoví lhůtu, dokdy musí premiér získat důvěru. Tento aspekt vytváří právní vakuum, které umožňuje prezidentovi vládu formálně udržovat, bez nutnosti přistoupit k volbám nebo ke své vlastní rezignaci.
Emmanuel Macron tak zůstává v úřadu, ačkoliv jeho schopnost efektivně řídit stát se blíží nule. Jeho rezignace je čistě osobní volbou. Ústava k ní nedává žádné institucionální pobídky ani neumožňuje, aby byl prezident jednoduše odvolán parlamentem. K jeho sesazení by musel být naplněn článek 68 ústavy, podle něhož může být prezident zbaven úřadu jen v případě „závažného porušení svých povinností“, přičemž o tomto kroku musí rozhodnout obě komory parlamentu ve společném zasedání. V historii páté republiky se tento mechanismus nikdy nepoužil a je považován za mimořádně těžko realizovatelný.
Prezident má však jednu zásadní kartu: článek 12 ústavy, který mu umožňuje rozpustit Národní shromáždění a vyhlásit nové volby. Macron této pravomoci využil po krizi v roce 2024, avšak výsledek byl opačný, než očekával. Vznikl ještě fragmentovanější parlament s výrazně posílenými extremními silami na obou stranách politického spektra. Nové volby tak dnes připomínají ruskou ruletu a není zaručeno, že přinesou řešení. Naopak mohou otevřít cestu k moci radikálním stranám, které usilují o zásadní revizi republikánského systému.
Jako dočasné řešení může Macronova vláda využít ustanovení článku 49.3 ústavy, které umožňuje přijetí zákona bez hlasování v parlamentu, pokud v následném hlasování nepadne vyslovení nedůvěry. Tento nástroj byl opakovaně používán premiérkou Élisabeth Borneovou například při prosazení důchodové reformy, ale každý jeho krok zvyšoval napětí ve společnosti. Článek 49.3 navíc nelze použít na neomezený počet zákonů, například u rozpočtu může být použit pouze jednou za zasedací období. Jakékoli další použití by znamenalo, že vláda riskuje pád při hlasování o nedůvěře, a to v prostředí, kde má v parlamentu stále více nepřátel než spojenců.
Macron a Lecornu se nyní snaží o vytvoření alespoň dočasné, tématicky vymezené většiny. Klíčem je přijetí rozpočtu na rok 2026, který je nezbytný nejen pro udržení fiskální stability, ale také pro zachování důvěry mezinárodních investorů. Lecornu proto navrhl například dočasné pozastavení důchodové reformy až do konce Macronova mandátu, ale opozice jeho vstřícný krok odmítla jako neupřímné gesto. Levicová koalice vedená La France Insoumise i nacionalisté z Národního sdružení prezidenta obviňují z „arogance moci“ a trvají na nových volbách nebo zásadní změně politického směru.
Ústavní rámec nedává žádnou odpověď na otázku, jak dlouho může tento stav trvat. Prezident může opakovaně jmenovat vlády bez důvěry, parlament může opakovaně hlasovat o nedůvěře a celý systém se tak ocitá v institucionální smyčce. Tento paradox páté republiky (silný prezident bez výkonné moci) byl sice v minulosti mnohokrát diskutován, ale nikdy se v praxi neprojevil tak silně jako dnes.
Podle ústavních právníků je současný stav bezprecedentní nejen co do délky, ale i hloubky. Prezident Macron je chráněn ústavní imunitou, ale politicky se jeho pozice hroutí. Jeho popularita podle posledních průzkumů klesla pod 15 procent a důvěra veřejnosti v parlamentní demokracii i schopnost elit řešit krize se ocitá na historickém minimu. Francouzská ekonomika přitom čelí strukturálním výzvám, rozpočtový deficit roste a finanční trhy si stále častěji všímají zpoždění rozpočtových opatření. Sociální napětí roste, od stávek učitelů přes protesty zdravotníků až po neklid ve školách a na předměstích.
Macron tak zůstává v čele země, kterou podle ústavy řídit může, ale prakticky už nevládne. Jeho osud ilustruje klíčové slabiny poloprezidentského systému: hlava státu není odpovědná parlamentu, ale zároveň bez parlamentní většiny ztrácí výkonnou sílu. Situace, v níž prezident přebírá roli „konstitučního diváka“, ukazuje, že pátá republika dosáhla svých vnitřních mezí. Zatímco právní rámec umožňuje přežívání, nenabízí žádný způsob, jak vyřešit politický pat. Francie tak vstupuje do období prodlužované krize, kde hlava státu formálně existuje, ale země pod její rukou tichne.
(Fojtík, prvnizpravy.cz, repro: TF1info)