Svátek má: Martina

Politika

Velikost textu:

Motoristé v koutě. Krizový sjezd a padající preference

Motoristé v koutě. Krizový sjezd a padající preference

Strana Motoristé sobě se v předvolební horečce pokouší zachránit klesající voličskou podporu. Místo jasného programu však opět předvádějí nedůvěryhodné PR a pofidérní možné spojenectví s Přísahou Roberta Šlachty.

Petr Macinka, Filip Turek
17. července 2025 - 05:30

Strana Motoristé sobě, které se v posledních měsících snažilo profilovat jako hlas všech řidičů, majitelů aut a odpůrců šikany“ ze strany státu, čelí citelnému propadu podpory. Vedení strany se rozhodlo řešit padající předvolební preference a svolalo krizový sjezd do Hradce Králové, aby analyzovalo příčiny, proč preference během června prudce spadly pod hranici, která by znamenala šanci dostat se do Sněmovny a na financování ze státního rozpočtu.

„Cílem setkání je nejen hledat chyby v komunikaci s veřejností, ale hlavně nastartovat horkou fázi kampaně,“ citoval server Echo24.cz nejmenovaného člena předsednictva hnutí.

Problém ale není jen v komunikaci. Motoristé ve skutečnosti dosud nepředstavili ucelený program, který by odpovídal ambici stát se parlamentní silou. V oficiálních tiskových materiálech se opakují obecné fráze o „svobodě pohybu“ a „obrany životního stylu vlastníků automobilů“, ale konkrétní řešení reálných dopravních problémů, jako je stav silnic, zpoplatnění dálnic, podpora elektromobility nebo digitalizace státní správy v oblasti registrací vozidel, chybí.

Místo odborného obsahu hnutí dlouhodobě sází na nejviditelnější tvář strany a současného europoslance Filipa Turka, který se ve veřejném prostoru prezentuje jako bývalý úspěšný automobilový závodník a podnikatel. Tento obraz je ale do značné míry vylepšovaný a z velké části talé vymyšlený. Média již před časem informovala o tom, že údaje o „mnoha mezinárodních vítězstvích“ nelze doložit v oficiálních výsledkových listinách automobilových federací. Navíc se ukázalo, že Turek měl opakované problémy se zákonem kvůli své zálibě v extrémně rychlé jízdě, kterou nezřídka prezentoval na sociálních sítích. Když byl usvědčen z překročení rychlosti, nejprve mlžil a tvrdil, že fotografie s tachometrem jsou „pouhá ilustrace“. Teprve později pod tlakem důkazů přiznal, že šlo o reálné záběry.

Tento postoj k respektu k zákonům a pravidlům silničního provozu se zdá v příkrém rozporu s deklarovaným cílem spojit síly s hnutím Přísaha Roberta Šlachty. Přísaha vystavěla svůj brand právě na étosu boje proti korupci a kriminalitě a na posílení respektu k právnímu státu. Jejich volební slogan „Poctivost a zákon pro všechny“ působí ve spojení s Motoristy téměř groteskně.

V médiích se toto nepravděpodobné partnerství stalo terčem posměchu. Politologové připodobňují alianci Turka a Šlachty k absurdní koalici, v níž se domlouvají policisté a zloději. Jak prohlásil jeden z politologů: „Málokdy jsem viděl tak neorganické spojení dvou subjektů, jejichž základní hodnoty se míjejí“.

Psali jsme: Fiala přihlíží ekonomickému pádu ČR s akademickým zájmem

Ani personální složení hnutí Motoristé nenabízí velké překvapení. Jde o skupinu lidí, kteří rádi prezentují bojovný postoj proti šikaně řidičů“, ale chybí mezi nimi dopravní experti nebo lidé s relevantní legislativní zkušeností. V kampani převládá negativní rétorika proti „ekofanatikům“ a úřední buzeraci“, zatímco pozitivní návrhy zůstávají v pozadí.

Motoristé se tak dnes ocitají v pozici, kdy mají klesající preference, vnitřní spory o směr kampaně a spojence, který se k nim hodí asi jako hasicí přístroj do závodního kokpitu. Pokud se jim nepodaří rychle představit srozumitelný a důvěryhodný program a věrohodně vysvětlit, proč se jejich lídr opakovaně dopouštěl jednání v rozporu s dopravními předpisy, může hnutí skončit na okraji politického spektra ještě před tím, než se skutečně prosadí.

„Většina členů připouští, že bez jasného tématu a bez autentických tváří může Motoristům ujet vlak,“ komenotval součastnou situaci Motoristů server echo24.cz.

(Beneš, prvnizpravy.cz, repro: youtube)