Svátek má: Věra

Politika

Velikost textu:

Radary, poplatky i ČT. Petr Macinka načrtl priority Motoristů

Radary, poplatky i ČT. Petr Macinka načrtl priority Motoristů

Petr Macinka popsal v povolebním streamu zákulisí vyjednávání a trval na odmítnutí spolupráce s bývalou pětikoalicí. „Může vzniknout stabilní čtyřletá vláda ANO, SPD a Motoristů,“ řekl s tím, že konkrétní detaily dohod zatím zveřejňovat nebude.

Petr Macinka (Motoristé sobě)
8. října 2025 - 06:50

Petr Macinka v úvodu povolebního vydání pořadu Přísně tajné na XTV ocenil, že se Motoristé po třech a půl letech existence stali parlamentní stranou. „Musím říct, že jsem spokojený, jak to dopadlo. Odpracovali jsme si to a rád bych poděkoval vám, divákům kanálu Xaver Live a televize XTV, že nás celou dobu sledujete a podporujete,“ pronesl. Současně ujistil, že pořad neskončí: „Určitě pořad Přísně tajné bude pokračovat.“ V rámci lehce nadsazené ankety připustil i návrh na přejmenování pořadu na „Přísně veřejné“, ale konečné slovo si chce nechat po debatě s kolegy.

Hlavním tématem večera byla povolební matematika a možné uspořádání Sněmovny. Macinka popsal, že Motoristé jednají intenzivně, ale zdrženlivě vůči médiím. „Nepřipadá nám vhodné průběžně komentovat jednání, která ještě nejsou dokončena. Neříkáme, kde probíhají, s kým probíhají ani kdy budou další,“ řekl šéf strany Motoristů. Přesto sdělil hlavní obrys. „Pokud budou uspokojeny všechny strany jednání, Česká republika může zažít stabilní čtyřleté období. Rád bych, aby se nám podařilo v půdorysu hnutí ANO, Motoristů a SPD vytvořit fungující model, který poskytne každému z těch tří dostatečnou důstojnost,“ řekl Macinka a zároveň jednoznačně odmítl návrat k dosavadní vládní koalici. „Diskuze o tom, že bychom se bavili s někým z bývalé pětikoalice, je vyloučená,“ dodal.

Macinka také zmínil i rámcové ambice nové koalice, pokud vznikne. „Pakliže vylučujeme jakoukoliv diskuzi s těmi pětikoaličními šílenci, to, co by nastat mohlo, je na velmi dobré cestě: vláda, která bude díky SPD vlastenecká, díky hnutí ANO manažerská, orientovaná na výkon, a díky Motoristům pravicová,“ řekl s tím, že cílem je dohoda bez „vzájemných překvapovaček“ a bez vnitřního vydírání. O Tomiu Okamurovi mluvil s respektem k jeho parlamentní zkušenosti a nevyloučil, že SPD může obsadit významnou pozici ve vedení Sněmovny.


Šéf Motoristů popsal i první kroky svého poslaneckého klubu. „Dnes se sešel historicky na své ustavující schůzi poslanecký klub Motoristů. Předsedou byl zvolen Boris Šťastný, místopředsedou Matěj Gregor,“ uvedl s vysvětlením, že Šťastný přináší zásadní parlamentní zkušenost a Gregor „je výřečný, argumentačně schopný a mimořádně bystrý“. Zmínil, že právě mladý poslanec by měl být jednou z nejviditelnějších tváří klubu. Vedle nich ocenil i Vladimíra Pikoru, který podle Macinky „bere velmi zodpovědně to, že byl zvolen za Ústecký kraj“ s cílem nabídnout regionu pravicová řešení.

V části věnované programu vystoupil Macinka v duchu značky Motoristů. Na adresu „výdělečných“ radarů deklaroval, že chtějí zjednat pořádek. „Radar může být v místě, kde je třeba školka nebo škola, a má být označený. To pak plní funkci. Ale šikanózní a schované kasičky na rovných úsecích ne,“ vysvětlil Macinka. Ke směsi v palivech pak uvedl, že povinné biosložky považuje za problém pro starší auta a že Motoristé budou hledat cestu, jak jejich dopady zmírnit, byť jde o oblast svázanou evropskými pravidly: „My dobře víme, že je to blbost a že to hlavně škodí těm autům.“ V tématu STK a tuningu naznačil směr bez konkrétních detailů, s tím, že konkrétní návrhy zazní až ve vhodný okamžik.


Silné výroky padly i v otázce evropské měny a vztahu k EU regulacím. „Země, která má svoji korunu, to jsme i my. A my také zůstaneme zemí, která má svoji korunu. Plány a sny o zavedení eura v České republice výsledkem voleb definitivně padly. Euro nebude,“ uvedl. K „pro-západní“ orientaci dodal, že ji chápe konzervativně: „Mně se líbí republikánský Západ v Americe, farageovský Západ ve Velké Británii, Západ Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana. Nelíbí se mi progresivistický Západ, cancel culture a woke.“ V bezpečnostní rovině vyzdvihl důraz na protivzdušnou obranu a zdrženlivost vůči zahraničním misím.

Významný prostor věnoval také médiím a neziskovým organizacím. Vůči veřejnoprávním poplatkům zaujal zdrženlivou, ale úspornou linku: „Je to o diskusi. Nelíbilo by se mi, aby se financování přeneslo přímo do státního rozpočtu, to by bylo dalších deset miliard navíc. Uměl bych si třeba představit, že by se poplatky zrušily pro seniory 65+, ale to bude dlouhá a vážná debata.“ Kriticky se vymezil vůči takzvaným ekologickým neziskovkám: „Začínají se šikovat k útoku, spisují pamflety a varují. Už se začínají bát.“


V osobnější rovině předseda Motoristů přiblížil atmosféru bezprostředně po vyhlášení výsledků a první kontakt s šéfem ANO. Popsal „zdvořilostní setkání“ se sobotním vítězem voleb a přehrál krátké, dosud nezveřejněné video z odjezdu z utajovaného místa schůzky: „Užijte si to. Podívejte se, jak vypadá odjezd z takového jednání… a před vámi se tam zjeví armáda zuřivých reportérů.“ Stejně obšírně probral i živý, místy konfrontační vztah s médii posledních dní: „Prosím je, že jim opravdu nic říct nechci. Udělal jsem rozhovorů dost a nikomu jsem nic neřekl a hodlám v tom vydržet.“

Stream se místy změnil v poděkování dobrovolníkům a „jádru“ komunity kolem XTV. Macinka hovořil o stovkách lidí, kteří podle něj „tvrdě pracovali“ a „svým srdcem vyhráli volby“. Vyzdvihl i to, že čtyři úterní moderátoři z Xaver Live (Petr Macinka, Filip Turek, Vladimír Pikora a Matěj Gregor) jsou dnes poslanci. Způsob, jakým Motoristé budovali značku, shrnul s nadsázkou a sebevědomím: „Všechno, co jsme si předsevzali před těmi třemi a půl lety, se nám podařilo. Teď se pokusíme se sedmi procenty udělat maximum, aby si lidé za čtyři roky řekli: když tohle zvládli se sedmi, co by asi zvládli s dvaceti.“


Na dotazy v chatu odpovídal často přímo a bez okolků. K vyhlídkám koalice byl opatrně optimistický: „Jednáme s ANO poměrně intenzivně a měl jsem schůzku i s Tomiem Okamurou mezi čtyřma očima. Ta jednání mě naplňují jistým optimismem.“ K veřejnoprávním médiím zopakoval, že řešení musí být promyšlené a fiskálně odpovědné. Přišla i narážka na radary a „zelenou frontu“, ironie vůči sociálním sítím či lehce provokativní glosy k „lepším lidem“. Na závěr se omluvil za nachlazení a časovou tísni připsal i to, že některé odpovědi musí zůstat obecnější. „Je to opravdu velmi složité. Jsme uprostřed jednání o velmi vážných věcech a proto si to tu váhu zaslouží,“ vysvětlil šéf Motoristů Macinka. 

Povolební vzkaz Motoristů tak působil jako směs mobilizačního poděkování, nástřelu priorit a obezřetného naznačování vládního uspořádání. Macinka se vyhnul laciným slibům a držel se taktiky „nejdřív domluvit, až pak mluvit“. Klíčový závazek si ale neodpustil. „Fialu jsme ukončili. Teď začne teprve pořádná jízda,“ avizoval závěrem předseda Motoristů sobě Petr Macinka. 

(Pilař, prvnizpravy.cz, repro: xtv)