Politika
Západ ztrácí duši. Filozof Zhok o morálním kolapsu civilizace peněz

Západ, jak jej dnes známe, je výtvorem nedávné minulosti, nikoli přirozeným pokračováním evropské kulturní tradice. Italský filozof upozorňuje na hlubokou propast, která se rozevřela mezi klasickou evropskou civilizací a tím, co v současnosti označujeme jako „Západ“.
A podle Zhoka není tato propast jen metaforická. Je to propast kulturní, duchovní, morální a především antropologická.
Západní identita, jak tvrdí italský filosof Andrea Zhok, není zakořeněná v anticko-křesťanských základech Evropy. Vzniká až ve 20. století jako hegemonní model, jehož primárními nástroji jsou finanční kapitalismus, technologická expanze a vojensko-politická dominance. Tato identita se ustanovuje především spojením euroatlantických struktur, od anglosaského Commonwealthu po americkou globální nadvládu, a postupně přepisuje význam samotné Evropy. Ta přestává být geografickým a kulturním mostem mezi Východem a Západem a stává se pouhým logistickým uzlem nové imperiální strategie.
Andrea Zhok ve svém eseji ukazuje, že tento proces byl doprovázen systematickým oslabováním duchovní vitality evropské kultury. Krása, tradice a moudrost byly podřízeny utilitarismu, v němž má vše svou cenu, ale nic už nemá hodnotu.
„Kultura a spiritualita Evropy, ta úžasná květena od Sofokla po Beethovena, od Danteho po Marxe, se stala první obětí západní kultury, která chápe umění, krajinu a tradici jen jako ‘asset’ k monetizaci,“ píše Zhok na italském serveru La Voce della Sera. Zhok tímto vystihuje zásadní aspekt moderní civilizační krize: kolonizaci hodnot finanční racionalitou, která v sobě nese elementární popření lidskosti.
Západní civilizace, tak jak ji formují současné elity, se podle Zhoka proměnila v kulturu smrti. Ne ve smyslu ideologickém, ale existenčním, jakožto neschopnost rozlišit mezi životem a jeho simulakry. Peníze, algoritmy a datové toky se stávají novými božstvy, zatímco konkrétní člověk, dítě nebo obec ztrácejí význam, pokud nejsou součástí tržního mechanismu. To je podle autora nejen dehumanizující, ale vede to i k formování elit, které jsou morálně nejzkaženější v novodobé historii. Nezabíjejí z nenávisti ani z fanatismu, ale z naprosté hodnotové lhostejnosti. „Západ zabíjí, protože už sotva vnímá rozdíl mezi životem a smrtí,“ míní Zhok.
Zvláště ostře se Zhok vyjadřuje ke schopnosti Západu unést vlastní rozporuplnost. Jedním z pilířů současné krize je podle něj institucionalizovaná lež. Stav, kdy vše je dovoleno, pokud to posiluje dominanci. V tomto rámci lze beztrestně popírat pravdu, porušovat dohody a zároveň žádat po druhých etické chování. Je možné vést mírová jednání a současně bombardovat partnera, manipulovat veřejné mínění a přitom kriminalizovat jiné hlasy na sociálních sítích. Dvojí metr je zde nikoli vadou systému, ale jeho základním principem. V tomto smyslu připomíná Zhok Orwellovu dystopii, kde je válka mír, svoboda otroctví a ignorace síla.
Zvláště tragickým symbolem současné degenerace je podle autora mlčení Západu vůči genocidě v Gaze. Dva roky přímého přenosu smrti nestačily k tomu, aby byly západní elity schopné pojmenovat zločin pravým jménem. Tato neschopnost není náhodná, nýbrž je logickým důsledkem cynismu, který již ztratil vztah k lidskému životu jako takovému. V tomto kontextu Zhok hovoří o „servilním odpadu“, který dnes hovoří jménem Evropské unie, a míní tím především elity, které bez odporu opakují narativy dodané z Washingtonu a Tel Avivu.
Psali jsme: Katar varuje Brusel: Změňte klimatickou směrnici, nebo končíme
Dopad této duchovní katastrofy však nebude omezen na Západ samotný. Zhok varuje, že zbytek světa brzy Západ odmítne jako celek, a to nejen jako geopolitického hráče, ale i jako kulturní entitu. Stejně jako po druhé světové válce bylo obtížné poslouchat němčinu bez emocionální reakce, může být již brzy obtížné mluvit o evropské kultuře bez předsudku, že je to jen maska nihilismu a násilí.
„Ztratit duši je nesrovnatelně horší než ztratit moc,“ pokračuje Zhok a tím se obrací proti předpokladu, že hegemonie je nejvyšší hodnotou. Ne, praví hodnotou je schopnost nahlížet svět v jeho lidské celistvosti.
Zhokova výpověď je vědeckou i existenciální výzvou. Není to pamflet, ale systematická kulturní diagnóza. Odkazuje na duchovní antropologii, filozofii dějin i politickou epistemologii, a přitom zůstává čitelný i pro běžného čtenáře. Nabízí hlubokou reflexi o tom, že za současnou geopolitickou krizí se skrývá mnohem zásadnější zhroucení: zhroucení smyslu. A to je krize, kterou nelze vyřešit zbraněmi ani penězi. Tu lze překonat pouze návratem k hodnotám, které Evropa kdysi představovala: hodnotám pravdy, krásy a důstojnosti.
(Kyncl, vocedellasera, repro: youtube)