Svátek má:
Daniel
Politika
Zdeněk Zbořil: Moc mediálně bezmocných
Prý je mnoho zákonů na obranu tisku a žádné na obranu před tiskem, řekl prý asi už v roce 1904 Mark Twain. Byl tehdy už pomalu odcházejícím ale veleslavným novinářem, kterému bylo dopřáno popularity téměř ve stejné míře jako trápení a neštěstí.
Zdeněk Zbořil, politolog
17. prosince 2025 - 02:20
Podobně vtipných, sarkastických a humorných výroků mu byla připisována celá řada a mnohé z nich přežily až do pozdního elektronického věku a doby artificiální inteligence, píše Zdeněk Zbořil v komentáři pro Prvnizpravy.cz.
Jestliže se i na tento zatím poslední plod lidského rozumu budeme dívat jen jako na nový nástroj, který mý sloužit k perverznímu ovládání života lidských bytostí, zjistíme, že nic nového pod sluncem neexistuje. Václav Havel v eseji Moc bezmocných (1978), často citované v souvislosti s jeho reflexí doby, která se mu jevila také jako doba života v pravdě, o tom vypráví, podobně jako aforismus Mark Twaina, Jako době, která se nedokáže vyrovnat s nezřízenou touhou jednotlivců nebo i celých populací vládnout.
Toto je typické pro celé dějiny lidské existence a Havel si musel zvolit na pomoc Jana Patočku a Martina Heideggera z plejády mnohamilionové obce obhájců, nebo naopak kritiků slovního spojení „svoboda slova“.
Jeden ze základních dokumentů platných v ČR zaručuje lidská práva a základní svobody. Tvrdí se v něm, že …nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena a omezena může být jen v případech stanovených zákonem.…Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
Dnes bychom k tomu mohli dodat, že všichni zákonem chránění mediální investigavci a ovlivňovači, by měli před zahájením své každodenní dřiny nahlas a přede všemi odříkat, že Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě (čl. 10, odst. 3.) To by k současným starostem s tím, kdo je přítel, nepřítel a neutrál mohlo stačit a také pamatovat si, že další zákonné normy tyto zde citovaná ustanovení jsou zavádějící a po havlovsku rozmělňující.
Protože opakování je matka moudrosti, a naopak zapomínání nemoudrosti, bylo by jistě pozoruhodné vyzkoušet, alespoň experimentálně, co to s předpokládanými dotčenými udělá. Známe z osobní zkušenosti a z nám vzdálených asijských zemí, že při zahajovacím ceremoniálu v parlamentu se sborově skanduje preambule ústavy nebo několik řádek z textu vyhlášení nezávislosti. Přispívá to prý k uvědomění si svého postavení a má to větší význam než poslech národní hymny předváděný profesionály nebo jejich imitátory.
Představa jak vulgární nemoderující roztleskávači a podivně artikulující moderátorky opakují slova Základní listiny, která je součástí Ústavy ČR, je jen zdánlivě vzdálené pověstnému zelináři z Havlovy Moci bezmocných, který bezmyšlenkovitě inzeruje politická hesla, jejichž obsah je mu lhostejný.
Vzdálenost od prázdného obsahu slov k uvědomění si vlastní odpovědnosti je oním životem v pravdě, pro který byli někteří lidé ochotni riskovat konflikt s brutální vládnoucí moci, ať už byla jakékoliv barvy a skrývala se za jakákoliv svá prázdná slova.
Snad to není jen subjektivní dojem, když se budeme domnívat, že s přímou úměrou rychlosti přenosu informací, s jejich omezením formálním, které vyžadují technické prostředky jejich přenosu, jsou dnes největší hrozbou společnosti bezmocných, těch, kterým se nedostává práva nebo bohatství, že si mohou dovolit vystupovat na veřejnosti. Být a stávat se členem obce, která podle své nálady a nenálady s jeho názory souhlasí a současně nesouhlasí, rozmělňuje právo na existenci celé pospolitosti.
Vypadá to starosvětsky, ale žijeme v době, kdy je velké části různých částí společnosti toto právo nejen upíráno, ale za jehož obhajobu jsou lidé, nadaní právy občanů, trestně stíháni.
Jeden z významných nástrojů tohoto ve skutečnosti odpírání základních práv, pro které jsme se svobodně rozhodli, je podivný zákon trestající propagaci komunismu a nacismu potlačující základní práva a ve skutečnosti samo šířící záští a nenávist. Formulace, že je trestné založit, podporovat nebo propagovat hnutí potlačující práva a svobodu člověka byla v Trestním zákonu ČR už dříve. Nově před slovo hnutí přibyla zpřesňující přídavná jména „komunistické, nacistické a jiné“.
Pozměňovací novelu zákona prosadili bývalí vládní poslanci v čele s Martinem Dlouhým z TOP 09. Ten použil jako argument slova, že „dosud nedošlo k řádnému vyrovnání s naší komunistickou minulostí v trestněprávní rovině,“ což je věta převzatá z německých diskusí o vině a trestu v německém jazykovém prostředí. Tam se stalo kamenem úrazu půvabné německé slovo Vergangenheitsbawӓltigung nebo v ještě delším provedení jako Vergangenheitsbawӓltigungkomplex. Čecháčkovsky, mohli bychom říct, a podle podivenovských současníků bude nyní možné „překonat minulost“ a dokázat, jak rozumíme slovu demokracie.
V post-nacistickém Německu mají, na rozdíl od České republiky, k dispozici Jaspersovu „Otázku viny“ a po Hannah Ahrendt dědictví „O původu totalitarismu“, a tak je jim blízký Tezaurus německého politického jazyka. V českém kulturně-právním prostředí alespoň Jan Kysela varuje před tím, co všechno vyhodnotí soudy podle tohoto dodatku jako podporu šíření komunismu. A také hned několik právních autorit znejistělo, když si uvědomily, co všechno by to mohlo být. Politická ideologie a politické názory, politické strany a konec konců i dějiny nejméně v posledních dvou stoletích. Nadpis Komunistického manifestu Karla Marxe a Bedřicha Engelse „Evropu obchází strašidlo komunismu!“ bude trestáno prý podle kontextu ve kterém bylo zneužit. A jak víme z dosavadních několika zvláštních ideově fundovaných rozsudků českých soudů, jinak by tomu mohlo být při posuzování tisku na tričku člena nebo členky Pirátské strany před pěti, deseti možná dokonce i více lety, jinak u člena organizace, spolku nebo politické strany, která bude v konkrétní době nepohodlná?
Ale jak to bude se slovy před manifestem, v díle několika generací nemarxistů, jako byli Gracchus Babeuuf, Jean Paul Marat, Jean Jacques Rousseau… A co s tou diktaturou proletariátu se kterou přišel na trh idejí Louis Augusre Blanqui? Co kdyby nějaký F.L Věk byl uváděn v ČT bez vysvětlujících titulků, jak to u nás doma chodilo na konci 18. století. Už jsme přece akceptovali zákon, který určil, že komunistická, možná i ta socialistická totalita existovaly v Čechách a v Československu jen v letech 1939-1945 a potom 1948-1989 a stačí proto jen krasopisně opisovat všechno, co na ÚSTR vzniklo. Soudců, katů a bláznů bylo u nás vždy požehnaně. Tak narodil se nový tvor - blázen diktátor.
Jaroslav Veis napsal zvláštní utopickou sbírku povídek a vydal ji v roce 2009 po názvem „Evropu obchází strašidlo“. Neměl by už někdo žalovat a soudit, zda to není rafinovaně skrytá propagace odsouzeníhodného hesla a ideologie, nebo jenom slov, která nám něco vzdáleně připomínají? Nejsou znevažující a hanlivá, když víme, kdo je právě ubytován na pražských Hradčanech?
Není dnes už několikaletý každodenní obrazový příděl Hitlerů a jejich zlozvyků ukazovaných na ČT, CNN Prima a někdy i na Nově dlouholetou banalizací zla nebo záměrnou výchovou k válečnictví a krvavým surovostem, které se stávají součástí našich denních starostí? A neslouží prezentace osobností a symbolů německého nacistického režimu úmyslu audio-vizuálně terorizovat stále méně informované publikum o světě zahlceném každodenním přídělem banalit?
Otázek bude přibývat nejen díky tomu, že média rezignovala na všechny pokusy o Všenápravu, ale také proto, že realita, které se tato slova dotýkají jsou zjednodušená a nesrozumitelná.
Po roce 1921, kdy v Československu vzniká Komunistická strana Československa (KSČ) založená nedostatečně informovanými sociálními demokraty, a na základě útržkovitých zpráv o bolševické revoluci, můžeme váhat nad mnohými nedorozuměními. Je to doba, kdy první hluboký reliéf Lenina někde na severu Čech jej nazývá Mikulášem Leninem, Na východním Slovensku se diví jeden z prvních zakladatelů KSČ Heřman Tausik (Hermann Taussig, číslo stranické legitimace 2), že jej zvou jako poslance na schůzi spolku Svӓtá trojica, sekcia Tretiej internacionály. Ale už tehdy se začíná diskutovat o světové revoluci, bolševismu a komunismu na jiné úrovni než v druhé polovině 19. století mezi prvními sociálními demokraty.
Z těchto diskusi si snad ještě pamatujeme na spor mezi mladým Ferdinandem Peroutkou a profesorem F.X. Šaldou, který v jednom ze svých prvních Zápisníků (1928) cituje Aristotelovu Politiku a vykládá pojem demokracie v dobovém kontextu. Tvrdí, že i komunisté jsou demokraty, stejně jako liberálové, v té době považované za deformované měšťáckou společností. Doslova říká …i komunisté jsou demokraty, ale jejich demokracie je demokracie chudých. Liberální demokraté jsou naopak pro demokracii bohatých. Nebude to soudně postižitelné? Možná u nás ne, ale ve Spojených státech už někde asi ano.
Později, za německé okupace se intelektuálové v odboji, sdružení okolo Josefa Fischera (bratra J. L. Fišera), je mezi nimi i Milada Horáková, a připravujících Manifest Za svobodu! Spoléhají už na podzim 1941 na vítězství Sovětského svazu a diskutují o národním a světovém významu komunismu. Tyto názory mají svou popularitu i po roce 1945 a dokonce i krátkou dobu v dnes proklínaném symbolickém 25. únoru 1945. Také v projektu „obrozené Národní fronty“ se objevují myšlenky obnovy válkou zničeného hospodářství, inspirované britským modelem, které v podobě doporučovaném předsedou vítězné Labour Party Haroldem Laskim, jsou vážně diskutovány sociálními demokraty a komunisty. Můžeme to od ledna příštího roku považovat za předmět diskusí nebo rozmnožíme řady prvních padlých nového řádu či zlořádu?
V podobném prostředí se začíná používat pojem lidová demokracie na rozdíl od liberální demokracie, která je některými odbojáři považována za odrůdu fašismu, jehož vzorem má být italský fašismus Benita Mussoliniho. Bude to propagace a šíření názorů nehodných komunikační strategie politických režimů a vlád Evropské unie, která bude dbát na to, abychom měli jen ty povolené a doporučené? A když už nelze žalovat Miloše Formana za Goyovy přízraky, co takhle se podívat, co dělá Varhan Orchestrovič Bauer?


(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)

43-8974200277/0100
Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX

KOMENTÁŘ: Jan Campbell
KOMENTÁŘ: Karel Petřík
KOMENTÁŘ: Zbyněk Fiala





















